Friday, September 28, 2012

Berkongsi Karya Genta Rasa

Subhanallah.
Indahnya ujian dan hikmahnya.
Terima kasih Allah. Terima kasih ustaz Pahrol. =)

Baca dan kenalilah Allah s.w.t di

http://genta-rasa.com/2012/09/25/kenalilah-tuhan-yang-menguji-mu/


Friday, September 21, 2012

Cinta Rasulullah s.a.w

Assalamualaikum....

Selamat pagi di penghulu segala hari..Hari Jumaat yang mulia.


Alhamdulillah, syukur kepada Allah diberi peluang untuk bernafas lagi pada pagi ini. Sampai bila saya sendiri tidak mengetahui. Mungkin petang ini saya sudah tiada di dunia ini. Ya Allah, jauhkan aku daripada su'ul khatimah yakni mati dalam keadaan tanpa iman kepada-Mu. 


Bangun dengan satu niat. Saya mahu mencari ilmu yang bermanfaat dan memberikan manfaat pada orang lain. Hidup saya tidak lama. Saya tidak mahu panjang angan-angan. Mudahan hari ini bermula dengan baik dan berakhir dengan baik. Saya mohon agar Allah lindungi kita semua pada hari ini daripada bisikan syaitan dan hawa nafsu.



Sepanjang minggu saya mendengar desas desus, reaksi dan pandangan mengenai innoncence of Muslim arahan sam bacile. Namun, saya tidak punya kesempatan untuk memberikan banyak ruang masa pada berita yang dibicarakan. Hati terasa sungguh bersalah. Ya Allah, ampunkan hamba-Mu. Ya Rasulullah maafkan umatmu. 



Mendengar, mengikuti dan memahami tanpa memberi sebarang pandangan tidak bererti saya tidak sensitif. Tatkala mendengar pandangan orang ramai di radio IKIM, hati saya tersentuh. Alhamdulillah, dicelahan manusia yang tidak mengenali Nabi Muhammad s.a.w, masih ada umat yang cintakan baginda. 



Ada yang setuju dengan demonstrasi. Ada yang lebih suka mengambil inisiatif bertenang dan bersabar. Ada yang berpendapat untuk contohi Rasulullah. Saya sendiri kurang pasti mana yang lebih baik. Dengan ilmu yang sangat sedikit ini, saya tidak mampu memberikan pendapat apa yang lebih baik. Namun, saya terfikir, jika Rasulullah s.a.w masih ada, apa agaknya yang baginda akan lakukan? Dan saya hanya mahu mencontohi baginda s.a.w.
Bersederhanalah dalam apa jua tindakan dan mohonlah petunjuk Allah agar itu adalah yang terbaik buat kita semua. Yang pasti, maruah Rasulullah s.a.w tidak pernah berkurang dengan apa jua tohmahan dan cacian kerana maruah tidak terletak pada mata manusia. Ianya ada pada kedudukan baginda sebagai kekasih Allah dan tiada siapa mampu menggugat kedudukan itu apa lagi merampasnya.


Apa jua reaksi kita hari ini, saya mohon janganlah kita lupa bahawa cinta Rasulullah s.a.w kepada umatnya sepanjang masa sehingga akhir hayat baginda. Maka, cintailah baginda sehingga akhir hayat kita. Saya bimbang jika cinta ini berakhir apabila isu ini mula sejuk ditelan masa.Tatkala itu, kita kembali lupa siapa Rasulullah s.a.w dan perjuangan baginda.


Perjuangan baginda bukan untuk dibaca semata, namun untuk dihayati dari kulit sehingga isinya
Kehidupan baginda bukan hanya untuk diceritakan, namun untuk dicontohi daripada sebesar-besar sehingga sekecil-kecil perkara.


Saya sendiri belum cukup mengenali baginda. Saya sendiri masih belajar untuk menghayati perjuangan baginda. Saya sendiri masih kurang berselawat ke atas baginda.


Ya Allah, ampunkan hamba-Mu. Ya Rasulullah, maafkan umat-Mu.


Ya Allah, jadikan aku umat Muhammad yang sentiasa rindukan baginda, mengamalkan sunnah baginda dan berselawat ke atas baginda s.a.w.


http://4.bp.blogspot.com/-xznQ4GCktUU/T3F3M4439KI/AAAAAAAAAvA/Us-6I8OonxU/s400/Selawat+syifa.jpg  

Jasad baginda sudah tiada bersama, namun perjuangan baginda segar tidak pernah padam. Baginda sudah tiada didunia namun baginda tinggalkan Al-Quran dan sunnah untuk umatnya yang paling dicintai. Mampukah kita membalas cinta baginda?


Hamba mohon keampunan-MU.













Sunday, September 9, 2012

Selected book - Bersyukur Saat Diuji



Assalamualaikum...




Pagi ini cukup indah sekali. Kami satu keluarga melapangkan masa bersama dirumah milik abang dan kakak ipar saya. Namun, disaat mereka leka menonton tv bersama, saya lebih suka mengambil peluang ini untuk menulis. Ia kegemaran saya.



Disaat-saat seperti ini, saya harus perbanyakkan syukur. Syukur kehadrat Allah atas setiap kurniaan-Nya. Ujian itu juga harus disyukuri kerana ujian mendekatkan seorang hamba dengan pencipta-Nya. Ketika Allah menguji, saat itu akan menjadi saat paling mudah hati menjadi lentur dan airmata deras mengalir. Lantas tersungkur sujud menyembah-Nya. Saya mengharapkan kekuatan dan kesabaran daripada-Nya. Kecil atau besar sesuatu ujian itu bergantung kepada bagaimana kita menghadapinya dan sesungguhnya saya tidak akan mampu menghadapinya tanpa pertolongan Allah s.w.t. Saya memohon diberi kekuatan-Nya.



Disaat-saat saya mengharapkan ketenangan singgah sebentar pada sebuah hati yang resah, bukan mudah untuk bersyukur saat diuji. Alhamdulillah, solat banyak mengurangkan perasaan gundah. Mujur saja Allah tidak pernah lelah mendengar luahan hati saya. Al-Quran mengingatkan saya pada janji Allah s.w.t. Allah telah berjanji bahawa selepas setiap kesukaran pasti ada kemudahan.Maka, yakinlah dengan janji tuhan-Mu. Sesungguhnya Dia tidak pernah menzalimi hamba-Nya.



AL-INSYIRAH

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

(1) Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: Dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayat petunjuk)?


(2) Dan Kami telah meringankan daripadamu: Bebanmu (menyiarkan Islam);

(3) Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)?

(4) Dan Kami telah meninggikan bagimu: Sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)?

(5) Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,

(6) (Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.

(7) Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),

(8) Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).




Bersyukur Saat Diuji tulisan Prof. Muhd Kamil Ibrahim juga banyak membantu saya lebih memahami apa ertinya bersyukur saat diuji. Ia bukan mudah. Ia sukar apatah lagi ketika syaitan mendatangkan pelbagai bisikan dan prasangka buruk. Ya Allah, ampuni hamba-Mu. Sungguh aku tidak mahu berprasangka buruk pada-Mu. Ampunkan aku jika pernah terdetik diruang hati mahupun ruang fikirku.


Saya bersyukur Allah kurniakan ilham kepada Prof Mohd Kamil Ibrahim untuk menghasilkan karya ini. Dan saya bersyukur Allah kurniakan saya kefahaman untuk memahami setiap baris ayat yang ditulis. Alhamdulillah .


 

Moga solat dan Al Quran serta buku-buku sebegini terus memberikan saya kekuatan dan kesabaran untuk menghadapi setiap ujian daripada-Nya. Ujian disaat suka dan ujian dikala duka. Ujian gembira dan ujian derita. Ujian bahagia dan ujian sengsara.

Ya Allah, ampunkan hamba-Mu.

Dari hati penulis kepada hati pembaca.

Wednesday, September 5, 2012

Segalanya Milik-MU





Segalanya milik-MU by Mirwana


Kau yang menciptakan cinta
Dan kau jua yang menghampar bahagia
Diribaanmu terhimpun harapan
Impian tulus setiap insan

Kau yang mengutuskan duka
Dan Engkaulah yang mengirimkan hampa
Namun padamu jua diadukan
Merebahkan keresahan.... dan tangisan

Aku tahu inilah kasih-MU
Aku tahu inilah cinta-MU
Dan ku tahu tiap yang terbaik untukku
Tak semuanya yang ku mahu

Dicelah hangat nafas yang terhela
Ada dingin saat menyebut nama-MU
Terarah segala ronta rasa
Pada damainya dakapanmu

Aku tahu inilah kasih-MU
Aku tahu inilah cinta-MU
Dan ku tahu disegenap ruang rasaku
Telah kau titipkan kekuatan
Oh Tuhan

Aku tahu inilah kasih-MU
Aku tahu inilah cinta-MU
Dan ku tahu tiap yang terbaik untukku
Tak semuanya yang ku mah
Ya Allah

Dicelah hangat nafas yang terhela
Ada dingin saat menyebut nama-MU
Terarah segala ronta rasa
Pada damainya dakapanmu




Monday, September 3, 2012

Sunnah Rasulullah s.a.w: Perbuatan

1. Senyuman


Abdullah bin Al-Harist Radliyallahu’anhu menuturkan, yang artinya, “Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasalam.” (Riwayat At-Tirmidzi)

.

2.     Dahulukan Kanan


Daripada Aisyah, katanya: “Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasalam lebih suka mendahulukan yang kanan dalam segala hal (perbuatan) seperti memakai terompah, bersikat, berwuduk dan mandi.“ (Hadis riwayat Muslim)

.



3.     Bersilaturrahim


Rasulullah SAW bersabda: “Tahukah kamu tentang sesuatu yang paling cepat mendatangkan kebaikan ataupun keburukan? Sesuatu yang paling cepat mendatangkan kebaikan, adalah balasan (pahala) orang yang berbuat kebaikan dan menghubungkan tali silaturahmi, sedangkan yang paling cepat mendatangkan keburukan ialah balasan bagi orang yang berbuat jahat dan yang memutuskan persaudaraan.”   (Riwayat Ibnu Majah).

.

4.     Berjalan


Ali bin Abi Talib meriwayatkan: “Apabila Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasalam berjalan, tubuh Baginda tegak seperti sedang menuruni tanah yang landai.” (Riwayat Tarmizi dan Hakim)

.

5.  Berkata


Anas Ibnu Malik r.a. meriwayatkan: “Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasalam mengulangi  perkataan Baginda tiga kali supaya lebih difahami (oleh pendengarnya).” (Riwayat Tarmizi dan Hakim)

.

6.  Tertawa


Abdullah bin Harith r.a. meriwayatkan: “Tawa Nabi Muhammad  Shalallahu ‘alaihi wasalam hanyalah senyuman.” (Riwayat Tarmizi )

.


Sumber : http://shafiqolbu.wordpress.com/2012/02/19/tip-amalan-harian-15-sunnah-rasulullah-saw/